QR-Code: oud maar vernieuwend


In de vorige post heb ik geschreven over de creativiteit die de ICT'er aan de dag legt in tijden van Corona. Pas geleden ben ik hier een mooi voorbeeld van tegen gekomen.

Soms kun je zo maar heel erg zin in iets hebben. Mijn vriendin had opeens erg trek in "Pho" . Google Maps stuurde ons naar Leeuwarden. In deze mooie stad hebben we beiden een groot deel van onze jeugd doorgebracht en het was dus geen straf om daar even naar toe te rijden.

Bestellen via een QR-code terwijl je in het restaurant zelf zit. Ik heb het gedaan in Bahns & Coffee. Net toen ik dacht dat we het allemaal wel gezien hadden met die QR-codes zie ik de eerste echt praktische implementatie voor de consument.

Natuurlijk is dit fenomeen in veel bedrijfsmatige takken van sport niet meer weg te denken en heeft zijn plaats veroverd. Maar voor de gewone mens kwam het nooit veel verder dan het scannen van een code waarna je telefoon je naar een website stuurde. Een handigheidje, niet meer.

En eigenlijk doet deze lunchroom precies hetzelfde met de QR-code. Het stuurt je naar een mobiele menu kaart waar je de bestelling kan doen. Na de bestelling kun je direct afrekenen met iDeal. Je hoort daarna een digitale waarschuwing achter de balie: tafel 11 heeft besteld. En ja hoor, daar komen de drankjes al.

Minimaal contact in deze Corona crisis, er is immers al betaald. Een simpel idee met een perfecte uitvoering.

Afgezien van een heerlijke lunch (een aanrader voor een ieder die van Pho houdt volgens de vriendin) weer gewezen op het feit dat oude technieken prima vernieuwend kunnen werken!