Corona, ICT en de werkplek


De Corona crisis. U kent hem inmiddels wel. Zijn invloed reikt veel verder dan onze gezondheid. In deze wereld wordt steeds duidelijker dat men de Informatie Communicatie Technologie anders moet inzetten om dezelfde resultaten te halen.

We gaan veel meer flexibel werken. Iets dat door deze crisis in een 'versnelling' is gekomen. Want waren we dat niet al veel langer van plan? Maar de noodzaak ontbrak en we bleven ons met z'n allen op dezelfde tijden naar kantoorpanden begeven. Op zich niets mis mee, maar was het altijd nodig?

Veel ICT'ers waren hier niet op voorbereid. Er was immers een kantoor, een server en wat terminals. Nu zitten collega's opeens thuis, maken gebruik van laptops die we niet in beheer hebben en printen op printers die we zelf nooit zouden hebben aangeschaft.

In plaats van één omgeving waarin we alles zelf in de hand hadden, hebben we opeens te maken met tientallen 'zolderkamertjes'. In allerijl werden VPN en RDP geconfigureerd en werden collega's op afstand geïnstrueerd betreffende een nieuwe manier van werken.

En wat blijkt? Als de nood aan de spreekwoordelijke man is lijkt de acceptatie betreffende een andere manier van werken erg hoog. Men heeft begrip dat de dingen anders gaan, denkt mee en komt met creatieve oplossingen!

Nog meer dan anders zijn we als ICT'ers aan cloud diensten overgeleverd. Sterker nog: deze crisis heeft me doen inzien dat het nu echt 'over en uit' is voor het oud ijzer in rommelige serverhokken. We wisten al wel dat het eigenlijk niet meer van deze tijd was. Misschien hebben we te lang vast willen houden aan een romantisch idee van long-long-ago, toen de systeembeheerder nog met een schroevendraaier tussen de tanden door het pand liep.

Corona heeft veel dingen kapot gemaakt. Maar het heeft ons ook creatief leren denken. Het heeft veel aspecten van ons leven in een stroomversnelling gezet. Ik wil het geenzins verheerlijken, maar het valt niet te ontkennen dat dit de positieve gevolgen zijn van een onverkwikkelijke situatie.

De ICT speelt een belangrijke rol om de economie draaiende te houden in deze moeilijke tijden. Mooi om te zien dat een doelgroep, die vaak wordt neergezet als autistisch en straklijnig, met zoveel creativiteit en energie aan het omdenken geslagen is om de meest prioritaire processen, de levenslijnen van bedrijven, lopend te houden.

Zoals de ware ICT'er echter weet zal niemand hem bedanken. We zijn dan ook geen zorghelden. Zolang alles loopt zal niemand zijn duim opsteken naar de techneut. Hij of zij krijgt enkel de volle lading als even iets niet werkt.

Geeft niet. Houdt ons alleen maar scherp.

We hebben toch het mooiste beroep van de wereld!