Blijf vernieuwen


Als een ICT'er zit het in mijn dagelijkse routine ingebakken om mezelf elke dag opnieuw op de hoogte te stellen van de steeds veranderende wereld om me heen. De grote zaken die het nieuws halen neem ik eigenlijk min of meer voor kennisgeving aan. De voorpagina van de krant zogezegd. Persoonlijk ben ik veel meer geintresseerd in de kleinere nieuws artikelen.

"Politiestation verrast door Randsomeware" en "Meer bejaarden slachtoffer internet fraude" zijn voor mij artikelen waar ik mezelf op focus. Het zijn de signalen vanuit onze samenleving dat er nog veel winst te halen valt in informatie verstrekking. Dat we, als ICT'ers, ons nog meer moeten inzetten om collega's, vrienden en familie bij te praten.

Want wat is er op dit moment aan de hand als je kijkt naar de globale digitalisering?

De normale man/vrouw op de straat (en met normaal bedoel ik mensen die niet elk moment van de dag het ICT nieuws bijhouden en zich begeven op dezelfde forums waar menig hacker vragen stelt) is vaak tevreden met hun huidige staat van kennis betreffende de persoonlijke digitale situatie. Ze kunnen hun digitale dingen prima doen en waarom zouden ze dan nieuwe dingen aangaan? Het heeft de interesse simpelweg niet.

En hierin schuilt het gevaar. De 'boef' in dit verhaal staat immers nooit stil. Elk moment van elke dag zoekt hij nieuwe manieren om uw email binnen te dringen. Om achter wachtwoorden te komen. Om bestanden op slot te zetten zodat hij er de nodige bitcoins voor kan vragen om ze voor het slachtoffer weer van het 'slotje' te halen.

Hierin slaan wij als ICT professionals en bedrijven vaak de plank mis. Want elke ICT'er is bekend met het volgende scenario: er komt een nieuwe collega binnen bij het mooie bedrijf waar je je professie mag uitoefenen. We stellen ons voor en gaan even naast deze collega zitten om ze het e.e.a. uit te leggen. 'Dit is de email, zo kom je bij de bestanden' etc. Je laat de collega zelf het systeem bedienen en je maakt in je hoofd een inschatting van de computervaardigheden die hij of zij bezit. Je geeft nog de nodige waarschuwingen ('klik niet op emails met dit en dat, kijk naar het slotje links boven in de pagina' etc.) en verlaat de kamer om je weer te richten op de zaken van de dag.

Eigenlijk heb je in die kamer een 'zwakke schakel' in je beveiliging achter gelaten.

Dat klinkt misschien negatief maar is zeker niet zo bedoeld! Het is ook geenzins een afspiegeling van de kwaliteit die je nieuwe collega bezit. Laten we eerlijk zijn, dat oordeel kan de gemiddelde ICT'er niet geven. Nee, jij als ICT bent zelf verantwoordelijk voor deze zwakke schakel in bedrijfsbeveiliging.

Want deze nieuwe collega zal ongetwijfeld nog tegen de nodige digitale verwarring aanlopen. Maar ze zal nu eerder aan een collega op de afdeling vragen hoe ze dat kan oplossen. En deze oud gediende kent de 'olifantenpaadjes', de short-cuts om de beveiliging wat te ontlopen.

Het is veel beter om bij het verlaten van je nieuwe collega een afspraak te maken voor de volgende dag. Dan komen er nieuwe vragen waarop je betere antwoorden kunt geven.

Maar dit is niet te doen met familie en vrienden. Dit is niet te doen in het wilde westen van het internet, buiten het bedrijf, waar je zoveel systemen en websites hebt waar jij, als individu, geen administratie rechten hebt.

Dit begint een lang relaas te worden. Laat ik afsluiten met de stelling waar ik al een tijdje mee zit:

In de huidige digitale samenleving zal de afstand tussen de mensen die het internet alleen gebruiken voor de dagelijkse dingen (nieuws, email, bankieren, netflix etc.) en de mensen die het internet misbruiken om deze mensen geld afhandig te maken alleen maar groter worden. Heel veel groter. De gemiddelde mens stagneert namelijk in zijn digitalisering. Zelfs onze jeugd is blij met het gebruik van Spotify, Instagram, 'tikkie sturen' en Tik-Tok en laat het hier verder bij.

Positief gezien: er is nog veel werk aan de winkel!