Sociale Media


Vroeger had men 'Hyves' in Nederland. Tegenwoordig alleen nog maar te bezoeken via het grote archief van het internet. Niet lang daarna werd het vernietigd door de opkomst van het almachtige Facebook.

Het is met sociale media al lang niet meer zo dat het beste platform de strijd om de kliks wint. Het gaat om de meeste gebruikers. Want we willen 'geliked' worden. We willen duimpjes omhoog en hartjes. Dus we drommen als lemmingen achter elkaar aan om elkaar digitaal te vlooien (ander dier maar redelijke metafoor me dunkt).

En waar veel mensen op het internet samen komen duurt het niet lang voordat de commercie de digitale tronie laat zien (en na een paar maanden de boel compleet overneemt en de meeste lol er met harde hand wel uit slaat).

Persoonlijk ben ik een tegenstander van sociale media. Wellicht gek om dit standpunt als ICT'er te verkondigen maar het is een compleet infantiel fenomeen. Een groot schoolplein waar men op jacht gaat naar een beetje waardering dat kennelijk niet in het dagelijks bestaan te behalen viel.

Welk een narcistisch idee is het toch om in een tweet een mening uit te dragen met het idee dat de wereld hierop zit te wachten (en nee, de ironie van dit schrijfsel en deze voorgaande zin ontgaat me geenszins).

En dan de ‘trollen’: wachten op een gebeurtenis waarover een land min of meer hetzelfde denkt en dan juist het tegenovergestelde wereldkundig maken. Voor wat reacties. Je moet er maar zin in hebben.

Bij de opkomst van de sociale media moest men als bedrijf ook vertegenwoordigd zijn. Tegenwoordig adviseer ik juist om er verre van te blijven mits er een gedegen idee en aanpak aan ten gronde ligt. De cancel-cultuur waar we met z'n allen in beland zijn is simpelweg te gevaarlijk voor de gemiddelde bedrijfsvoering.

Een stagiaire plaatst een tweet over een bepaald onderwerp. Misschien is het gekscherend bedoeld. Het wordt verkeerd opgepakt en de imago-schade is direct zo gigantisch dat menig bedrijf de deuren kan sluiten. En dat terwijl 'in den beginne' het vooral stagiaires waren die de sociale media kanalen aan het bemannen en bevrouwen waren. Het kan verkeren.

Ook het 'alle eieren in één mandje' is gevaarlijk op sociale media. Menig YouTube kanaal is al gesloten door een overtreding van één van Google's vele vage voorwaarden. En Google is niet het bedrijf dat met je meedenkt en luistert naar je redelijke argumenten en daarna het kanaal weer actief zet.

Nee. Weg kanaal. Weg subscribers. Weg lijn naar de klant. Zorg dat de video's op eigen servers komen te staan. Gebruik sociale media nooit als (de enige) plek om data op te slaan.

Blijf altijd baas over eigen data. Dit geldt natuurlijk nog meer voor Cloud-Data (bestanden etc.). Maar dat is voer voor een andere post!