De jonge generatie belt minder. Dit lijkt een nietszeggende observatie maar toch een ‘game-changer’ in verschillende velden. Op kantoren staat nog altijd een telefoon op elk bureau. Toch zal de jongere werknemer in negen van de tien gevallen eerder een email sturen dan een telefoon gesprek aangaan.
Uit studies blijkt dat applicaties waarmee de gebruiker zonder in direct contact te komen (lees: middels stemgebruik) met de aanbieder van de dienst een veel grotere succes-rate hebben. Waar ligt dit aan? Waarom belt onze jeugd ‘liever niet’? Uit andere studies blijkt dat deze generatie zou gewend is geraakt aan het feit dat alles middels technologie besteld en geregeld kan worden. Ze zouden nooit over de ‘bel drempel’ heen zijn gegaan.
Ik moest zelf even denken wat hiermee bedoelt werd: ‘bel-drempel’. Het blijkt dat de gemiddelde puber een grote hekel heeft om te bellen. En inderdaad, ik zie ze altijd met een telefoon in de handen maar zelden hoor ik ze bellen. Ze zijn veel meer gewend om te appen, instagrammen en te tik-tokken.
Het is niet meer dan logisch dat deze jonge mensen dit gedrag mee naar de werkvloer zullen nemen. Laten we niet de fout maken om dit te willen veranderen. Laten we er in meegaan en ze voorzien van diensten die gebruik maken van hun kracht en niet ‘onze’ manier van werken door de jonge strot duwen.
De telefoon. Het bedraade toestel is sowieso een antiek apparaat. Vaste nummers zijn niet meer van deze tijd. De 085 nummers zijn er nog omdat de verouderde mens het idee heeft dat elk bedrijf via de telefoon bereikbaar moet zijn. Toch neemt telefoon gebruik elk jaar af terwijl datagebruik elk jaar toeneemt. Men hoeft geen genie te zijn om na te gaan dat er over vijf tot tien jaar geen bedraad toestel meer op dat bureau staat.
Als we dit naast het flexibele thuiswerken leggen komen we al snel tot de conclussie dat we nu gericht applicaties moeten gaan maken die deze telefoon gaan vervangen. En denk nu niet dat die er al zijn. Natuurlijk: er zijn al genoeg chat-applicaties, video-bel diensten. Maar er is nog geen uniformiteit. En het verleden heeft ons geleerd dat uniformiteit in zaken doen koning is.
Degene die nu op de markt komt met een applicatie, een stuk hardware, waarmee de toekomstige bedrijven gaan communiceren zal die markt domineren.
“Waarom hebben wij nog geen ‘X’? Iedereen heeft toch ‘X’ tegenwoordig?” zal het klinken.
En ‘X’ moet iets zijn waarmee de jonge generatie zich vertrouwd voelt. Een stuk software dat email en telefoon in één klap naar de historie zal verbannen.
Als u ‘X’ heeft bedacht vergeet mij dan niet. U heeft het hier immers het eerste gehoord…